UNDANG-UNDANG ISLAM

Penulisan ini akan menceritakan tentang undang-undang islam. Mesti semua tertanya-tanay bilakah undang islam mula bertapak di tanah melayu?? ApA itu undang-undang islam sebenarnya??

Islam mula bertapak di melayu pada kurun ke-15 dimana sebelum itu orang melayu dipengaruhi sedikit oleh unsur hindu. Setelah raja dan orang melayu memeluk islam, perubahan telah dibuat untuk ubahkan adat melayu kepada undang islam.

Dimelaka telah wujud undang-undang Melaka mengandungi 44 fasal khusus kepada undang-undang islam. Ia merangkumi aspek jenayah, system ekonomi atau muamalat, kekeluargaan dan keterangan. Contoh undang-undang jenayah hukuman bagi orang membunuh orang islam yang lain adalah bunuh balas (qisas)

Dalm undang-undang Pahang pengaruh adat melayu semakin berkurangan dan adat-adat islam pada umumnya diikuti. Terdapat peuntukan berdasarkan undang-undang islam mengenai zina, fitnah, mencuri, meromapak dan lain-lain.

Rujuk kepada kes ramah lawan laton bahawa undang-undang islam bukanlah undang-undang asing, tetapi undang-undang tempatan.

                                                     Image result for UNDANG-UNDANG ISLAM

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

ladslegacy said...

Information yang berguna

Post a Comment