UNDAND-UNDANG INGGERIS

jom kita baca dan lihat apa itu undang-undang inggeris??? apa kaitan undang-undang inggeris dengan tanah?? macammana pelaksanaan undang-undang inggeris ini???

pembentukan undang-undang tanah di negeri-negeri melayu banyak berdasarkan kepada pengalaman pegawai-pegawai nggeris di negeri-negeri selat.bagaimanapun sebelum negeri-negeri melayu bersekutu dibentuk, peraturan berhubung dengan tanah ditiap-tiap negeri melayu tidaklah selaras kerana diwujudkan oleh residen mengikut budibicara masing-masing, sehinggalah selepas 1896 apabila usaha-usaha kerah pembentukan satu undang-undang tanah yang menyeluruh dijalankan.

ketika inggeris menduduki pulau pinang, fracis light telah diberikan kuasa menggunakan kebijaksanaannya untuk uruskan kaitan dengan tanah dan dia istiharkan bahawa siapa yang bersihkan tanah dialah tuan tanah tersebut.seterusnya berlaku pemberian surat perakuan kepada tuan tanah dianggap secara langsung sebagai pemilik. keadaan bertuar apabila fullerton menjadi gabenor yang menyediakan satu draf undang-undang tanah di pulau pinang.

undang yang dilaksanakan adalah:
- kuasa kerajaan kutip cukai tanah
- kuasa kerajaan untuk memiliki tanah kosong
- pemberian geran tanah
- penukaran hakmilik tanah

dimelaka sebelum inggeris ambilalih tiada masalah rumit tentang hak milik dan pungutan cukai. dengan ambil alih inggeris berlaku masalah untuk tentukan hakmilik tanah untuk tujuan pungutan cukai tanah.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment