UNDANG-UNDANG INGGERIS DI NEGERI-NEGERI MELAYU

APA ITU NEGERI MELAYU??

Negeri-negeri Melayu adalah sekumpulan sembilan buah negeri di Malaysia (semuanya terletak di Semenanjung Malaysia) yang mengamalkan dasar pewarisan. Pemerintah-pemerintah ini kebanyakkan menggunakan gelaran "sultan" kecuali Perlis (Raja) danNegeri Sembilan (Yang di-Pertuan Besar). Mereka semua ialah ketua bagi negeri masing-masing dan mempraktikkan dasar raja berperlembagaan. Kesemua mereka melantik Yang di-Pertuan Agong di kalangan mereka sendiri.

HA DAH TAU KAN APE ITU NEGERI-NEGERI MELAYU??? SO KITA BOLEH PROCEED TENTANG PENULISAN ENTRY NI TENTANG UNDANG-UNDANG INGGERIS DI  NEGERI-NEGERI MELAYU....


bagi negeri melay, undang-undang tanah inggeris buat pertama kalinya diperkenalkan di kerian , perak pada tahun 1875. mengikut peraturan ini tanah-tanah yang diduduki sebelum 13 julai 1874 diakui tertakluk di bawah undang-undang adat tanah. sesiapa yang menduduki mana-mana tanah selepas daripada tarikh itu akan dianggap sebagai menyewa tanah kerajaan. melalui peraturan ini juga sistem sewaan 999 tahun diperkenalkan dan setiap tuan tanah dikehendaki membayar cukai tanah yang tetap iaitu 30 sen seekar.

pada tahun 1879, satu undang-undang tanah menyeluruh bagi negeri perak diperkenalkan oleh W.E Maxwell semasa beliau menjadi penasihat residen perak. menurut peraturan ini sijil hak milik yanah akan dikeluarkan , tanah-tanah akan diukur dan cukai tanah akan ditetapkan.

sebenarnya pembentukan satu undang-undang tanah yang lebih kemas kini di negeri-negerimelayu adalah hasil usaha W.E Maxwell, undang-undang tanah yang dapat menjamin hakmllik yang kekal amatlah perlu kerana ia dapat menjamin hasil kerajaan melalui cukai tanah.

disamping itu, hakmilim menbikut pendaftaran ini memudahakan sebarang urusniaga tanah. sebab iilah maxwell mendesak kerajaan inggeris supaya undang-undang tanah yang sama untuk negeri-negeri melayu diwujudkan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment