Selepas
Inggeris masuk ke Tanah Melayu, pihak Inggeris dan Raja-Raja Melayu telah
memeterai beberapa perjanjian atau dipanggil triti. Dalam triti tersebut,
diletakkan syarat bahawa Residen Inggeris dibenarkan datang dan memberi bantuan
kepakaran dalam mentadbir urusan negara kepada pihak Sultan. Namun begitu
residen tidak akan mencampuri urusan pentadbiran agama serta perlaksanaan
undang-undang Islam di Tanah Melayu.
Pada ketika itu urusan undang-undang mula dibahagikan kepada
zon-zon yang terpisah. Undang-undang muamalat atau transaksi dianggap urusan
keduniaan yang tidak berkait dengan Islam. Begitu juga urusan undang-undang
jenayah dan sebagainya. Akhirnya yang dianggap urusan agama dan adat-istiadat
hanya merujuk kepada urusan ibadah orang Islam dan juga urusan perkahwinan yang
dipanggil ‘personal law’ serta beberapa kesalahan yang melibatkan hukum agama
yang khusus seperti tidak berpuasa dan sebagainya.
Dalam tulisan seorang pengkaji Barat iatu MB Hooker, beliau
menulis selepas menduduki Pulau Pinang pada tahun 1786, Inggeris telah berusaha
bersungguh-sungguh membawa undang-undang mereka ke sini. Mereka menubuhkan
mahkamah dan melantik hakim-hakim yang mahir dengan Undang-undang Inggeris
untuk bertugas dan mengadili kes-kes di Tanah Melayu. Perkara yang sama berlaku
di Singapura dan di negeri Melaka (yang dipanggil ketika itu sebagai
Negeri-negeri Selat).
Inggeris juga memperkenalkan tiga piagam yang dipanggil Charters
of Justice (Piagam Keadilan Pertama) pada tahun 1807, (Piagam Keadilan Kedua)
pada tahun 1826 dan (Piagam Keadilan Ketiga) pada tahun 1885. Semua ini
bertujuan untuk mengangkat taraf Undang-undang Inggeris dan secara tidak
langsung menenggelamkan serta menyisihkan Undang-undang Islam yang dulunya
diamalkan sebagai undang-undang tempatan.
Campur tangan secara langsung terhadap urusan kekeluargaan orang
Islam di Tanah Melayu juga telah berlaku pada tahun 1880. Inggeris telah
memperkenalkan satu Ordinan yang dipanggil Muhammedan Marriage Ordinance
(Ordinance no. 5, 1880). Ordinan ini digubal dengan tujuan untuk menetapkan
sejauh mana Undang-undang Islam boleh diterima dan diiktiraf oleh mahkamah.
Dengan terlaksananya Ordinan ini juga, maka cita-cita dan usaha
British untuk memisahkan di antara urusan sivil dan urusan keagamaan yang telah
dirancang semenjak kedatangannya ke Tanah Melayu telah mula terzahir dengan
begitu jelas. Apa yang berlaku menunjukkan Inggeris telah campur tangan secara
langsung atau tidak langsung terhadap perkara-perkara yang berkaitan dengan
agama dan juga adat-istiadat Melayu.
Dalam Ordinan ini, perkara mengenai pendaftaran perkahwinan dan
perceraian orang Islam, pengiktirafan kepada kedudukan Kadi dan peraturan
terhadap harta perempuan yang berkahwin telah diperuntukkan. Ordinan tersebut
telah mengalami beberapa pindaan pada tahun 1894, 1902, 1908, 1909 dan juga
pada tahun 1917. Dalam pindaan tersebut, British telah membuat peruntukan yang
menyentuh secara terbuka tentang Undang-undang Keluarga Islam. Ordinan ini dan
pindaannya telah digubal kembali dan disebut Ordinan No. 26 tahun 1920 dan
seterusnya dipinda lagi pada tahun 1923 dan 1934 sehingga akhirnya dimasukkan
ke dalam Chapter 57 of the Revised Laws of the Straits Settlement, 1936.
Begitu juga bagi Negeri-negeri Tidak Bersekutu pula iaitu negeri
Kedah, Johor dan Kelantan, diperkenalkan kod undang-undang yang dipanggil
Kedah, Mohammedan Marriages (Separation) Enactment 1913, 1932, atau dikenali
sebagai Undang-undang Syiqaq 1332H (1913M) dan juga Syariah Court Enactment No.
109/1934.. Manakala bagi penduduk Kelantan pula dikuatkuasakan satu kod
undang-undang yang dipanggil Notis Fasal Orang Islam Berkehendakkan Berbini
Dua, Tiga dan Empat 1914 yang kemudiannya ditambah dengan kod The Notice On
Matters Relating to Marriage, Divorce, Recohabition and Ta’lik 1915. Kod lain
turut diperkenalkan pada tahun 1919 iaitu Muhammadan Division of Property
between Husband and Wife of 1919.
0 comments:
Post a Comment