PENJUALAN
HAKMILIK
HAKMILIK TANAH
ADAT TEMENGGUNG
JENIS TANAH
NAMA
|
MAKLUMAT
|
Digubal
§
berdasarkan kepada F.M.S Land Code 1926 (undang-undang yang terpakai kepada Negeri Sembilan, Pahang,Perak dan Selangor
sebelum 1 Januari 1966)
§ pada tahun 1963 dan dikuatkuasa pada 1 Januari 1966.
Tujuan
hapuskan sistem di
Pulau Pinang dan Melaka.
Kesan
kesemua sebelas buah Negeri di Semenanjung
mempunyai sistem tanah yang sama mulai dari 1 Januari 1996 . Ini juga bererti
bahawa mulai dari tarikh ini kesemua sebelas Negeri di Semenanjung memakai
sistem Torrens. (Sabah dan Sarawak masing-masing menggunakan undang-undang
tanahnya sendiri).
|
- mencerminkan dalam rekod apa-apa yang ada di atas tanah. Perkara-perkara yang dicerminkan termasuklah: Luas tanah, letakan : (No Lot, Mukim dan Daerah) , kategori tanah , syarat nyata / jenis bangunan dan sempadan.
- Dikanunkan oleh KTN 1965 melalui Seksyen 340.
- Apabila hakmilik didaftarkan, pihak pembeli akan perolehi hakmilik yg tidak boleh disangkal kecuali jika terdapat penipuan.
- Pembeli dapatkan maklumat berkenaan hakmilik hanya dari maklumat pendaftaran. Tidak perlu melihat disebelah tadbir atau tidak perlu dibuat siasatan siapa tuan tanah sebelumnya.
- KTN tidak mengiktiraf hakmilik ke atas tanah dgn cara pendudukan lama (adversed possession). Sungguhpun A telah menyewa tanah B selama lebih 10 tahun tahun, tidak bermakna B akn kehilangan haknya ke atas tanah itu hanya kerana A telah duduk begitu lama.
UNDANG-UNDANG ADAT TANAH
UNDANG-UNDANG INGGERIS DI NEGERI-NEGERI MELAYU
APA ITU NEGERI MELAYU??
Negeri-negeri Melayu adalah sekumpulan sembilan buah negeri di Malaysia (semuanya terletak di Semenanjung Malaysia) yang mengamalkan dasar pewarisan. Pemerintah-pemerintah ini kebanyakkan menggunakan gelaran "sultan" kecuali Perlis (Raja) danNegeri Sembilan (Yang di-Pertuan Besar). Mereka semua ialah ketua bagi negeri masing-masing dan mempraktikkan dasar raja berperlembagaan. Kesemua mereka melantik Yang di-Pertuan Agong di kalangan mereka sendiri.
HA DAH TAU KAN APE ITU NEGERI-NEGERI MELAYU??? SO KITA BOLEH PROCEED TENTANG PENULISAN ENTRY NI TENTANG UNDANG-UNDANG INGGERIS DI NEGERI-NEGERI MELAYU....
bagi negeri melay, undang-undang tanah inggeris buat pertama kalinya diperkenalkan di kerian , perak pada tahun 1875. mengikut peraturan ini tanah-tanah yang diduduki sebelum 13 julai 1874 diakui tertakluk di bawah undang-undang adat tanah. sesiapa yang menduduki mana-mana tanah selepas daripada tarikh itu akan dianggap sebagai menyewa tanah kerajaan. melalui peraturan ini juga sistem sewaan 999 tahun diperkenalkan dan setiap tuan tanah dikehendaki membayar cukai tanah yang tetap iaitu 30 sen seekar.
pada tahun 1879, satu undang-undang tanah menyeluruh bagi negeri perak diperkenalkan oleh W.E Maxwell semasa beliau menjadi penasihat residen perak. menurut peraturan ini sijil hak milik yanah akan dikeluarkan , tanah-tanah akan diukur dan cukai tanah akan ditetapkan.
sebenarnya pembentukan satu undang-undang tanah yang lebih kemas kini di negeri-negerimelayu adalah hasil usaha W.E Maxwell, undang-undang tanah yang dapat menjamin hakmllik yang kekal amatlah perlu kerana ia dapat menjamin hasil kerajaan melalui cukai tanah.
disamping itu, hakmilim menbikut pendaftaran ini memudahakan sebarang urusniaga tanah. sebab iilah maxwell mendesak kerajaan inggeris supaya undang-undang tanah yang sama untuk negeri-negeri melayu diwujudkan.
UNDAND-UNDANG INGGERIS
jom kita baca dan lihat apa itu undang-undang inggeris??? apa kaitan undang-undang inggeris dengan tanah?? macammana pelaksanaan undang-undang inggeris ini???
pembentukan undang-undang tanah di negeri-negeri melayu banyak berdasarkan kepada pengalaman pegawai-pegawai nggeris di negeri-negeri selat.bagaimanapun sebelum negeri-negeri melayu bersekutu dibentuk, peraturan berhubung dengan tanah ditiap-tiap negeri melayu tidaklah selaras kerana diwujudkan oleh residen mengikut budibicara masing-masing, sehinggalah selepas 1896 apabila usaha-usaha kerah pembentukan satu undang-undang tanah yang menyeluruh dijalankan.
ketika inggeris menduduki pulau pinang, fracis light telah diberikan kuasa menggunakan kebijaksanaannya untuk uruskan kaitan dengan tanah dan dia istiharkan bahawa siapa yang bersihkan tanah dialah tuan tanah tersebut.seterusnya berlaku pemberian surat perakuan kepada tuan tanah dianggap secara langsung sebagai pemilik. keadaan bertuar apabila fullerton menjadi gabenor yang menyediakan satu draf undang-undang tanah di pulau pinang.
undang yang dilaksanakan adalah:
- kuasa kerajaan kutip cukai tanah
- kuasa kerajaan untuk memiliki tanah kosong
- pemberian geran tanah
- penukaran hakmilik tanah
dimelaka sebelum inggeris ambilalih tiada masalah rumit tentang hak milik dan pungutan cukai. dengan ambil alih inggeris berlaku masalah untuk tentukan hakmilik tanah untuk tujuan pungutan cukai tanah.
KEDUDUKAN WANITA DALAM ADAT PERPATIH
Undang-undang Islam Di Malaysia: Kemestian Untuk Memahaminya
Apabila Islam dijadikan sebagai agama Persekutuan, tanpa menafikan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai, maka ia sewajarnya perlu diterjemahkan sebagai agama negara. Sekali gus agama Islam wajar menerima keistimewaan-keistimewaan tertentu dalam urusan-urusan kenegaraan dan pemerintahan. Sumpah Yang di-Pertuan Agong sebagaimana yang diperuntukkan dalam Jadual Keempat Perkara 37 Perlembagaan Persekutuan turut memberi pengukuhan bahawa agama Islam bukan sekadar berfungsi sebagai hiasan untuk upacara-upacara rasmi malahan juga sebagai teras undang-undang negara.
Kedudukan agama Islam dalam Perlembagaan Persekutuan merupakan realiti hari ini sebagai reflleksi atau kesan kepada peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam sejarah. Ia termasuklah berhubung soal-soal yang berkaitan dengan kedaulatan Yang di-Pertuan Agong dan sultan-sultan yang menjadi ketua agama Islam negeri-negeri.
Pelajaran sejarah diajar kepada murid-murid sejak di bangku sekolah rendah lagi bagi melahirkan warganegara yang cintakan negara, berjiwa patriotik dan bersatu hati. Ia juga bertujuan untuk membentuk individu yang bersyukur terhadap nikmat kemerdekaan dan kebebasan yang diraih selepas tamatnya fasa perjuangan yang menuntut pengorbanan darah dan air mata.
Namun malangnya selepas 53 tahun kemerdekaan, dan selepas 47 tahun Persekutuan Tanah Melayu diberi nama sebagai Malaysia, agama Islam sebagai agama Persekutuan masih tidak menerima pentafsiran yang sewajarnya. Tidak keterlaluan jika dirumuskan bahawa situasi yang malang ini antaranya adalah disebabkan rakyat Malaysia tidak memahami, malah mungkin juga sebenarnya tidak mengetahui langsung tentang latar belakang atau sejarah Undang-undang Islam di Tanah Melayu/Malaysia.
Selaras dengan perkara ini juga, pada pengamatan penulis, bukanlah tafsiran yang matang sekiranya pentafsiran terhadap Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan bersumberkan hasil kajian perundangan sekadar dalam tempoh Tanah Melayu menerima campur tangan British dalam soal-soal pemerintahan dan pentadbiran. Ini kerana agama Islam yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan bukanlah agama Islam yang dibentuk semula oleh British, bahkan agama Islam tulen yang diterima oleh rakyat tempatan pada awal abad ke-14 di negeri Terengganu. Malah, kalangan sarjana sejarah tidak menolak kemungkinan negara ini menerima agama Islam lebih awal dari masa berkenaan.
Sehubungan perkara ini, apabila kerajaan Melayu Melaka menerima Islam, maka Hukum Kanun Melaka digubal dengan menjadikannya sebagai undang-undang kerajaan Melayu Melaka yang wajib dipatuhi oleh rakyat dan para pendatang pada masa itu. Hukum Kanun Melaka merupakan undang-undang yang disusun oleh Hang Sidi Ahmad atas perintah Sultan Muhammad Syah dan disempurnakan semasa pemerintahan anakanda baginda, Sultan Muzaffar Syah.
Pengkanunannya berasaskan Undang-undang Islam mengikut pandangan Imam Shafii dan Imam Ahmad yang turut menyertakan adat-adat Melayu. Dan hukum atau undang-undang bertulis ini kemudiannya dijadikan sebagai rujukan dalam penggubalan undang-undang negeri seperti Johor, Perak dan Pahang. Dalam kurun ke-19, Sultan Pahang pada ketika itu memaklumkan kepada pihak British, kes pembunuhan seorang pendatang Cina, Goh Hui, akan diadili mengikut Undang-undang Pahang yang memperuntukkan qisas dan diyat.
Undang-undang Islam di Tanah Melayu berkembang dengan bentuk yang tersendiri apabila British meletakkan pengaruhnya secara dominan dalam sistem pentadbiran, kehakiman dan pemerintahan negara.
Dalam kes Re Omar bin Shaik Salleh lwn Mariambee, Hakim Jobling tanpa ragu-ragu mengumumkan bahawa Undang-undang Islam bukan sebahagian daripada undang-undang Singapura pada ketika itu. Walau bagaimanapun, sebaliknya Hakim Gordon Smith menyatakan bahawa Undang-undang Islam adalah sebahagian daripada undang-undang yang berkuat kuasa di Pahang pada awal tahun 1940-an dalam kes The Official Administration FMS lwn Magari Mohihiko. Begitu juga dalam kes Shaik Abdul Latif lwn Shaik Elias Bux, Re-Ismail Rentah dan Siti lwn Mohamed Nor, kanun perwarisan orang Islam telah diterima pakai di negeri-negeri Melayu.
Ini menunjukkan bahawa, walaupun sesetengah hakim Inggeris menolak hukum Islam dalam membuat keputusan, tetapi ia tidak bermakna Undang-undang Islam pada ketika itu telah dimatikan fungsinya. Malah, sebahagian hakim Inggeris telah menjadikan Undang-undang Islam atau adat orang Melayu yang tidak bertentangan dengan hukum syarak sebagai asas kepada pertimbangan mereka untuk mencapai keputusan tertentu.
Ketidakseragaman yang berlaku ketika mengambil asas pertimbangan dalam penghakiman menunjukkan kebebasan sikap British ketika mencampuri urusan negara kita. Maka menjadi tanggungjawab kita pada hari ini untuk memurnikan semula tafsiran-tafsiran terhadap undang-undang negara. Pandangan yang mengatakan bahawa Tanah Melayu sebenarnya tidak dijajah tetapi lebih sebagai negara yang dilindungi (protected state) juga sewajarnya menjadi wacana negara yang perlu diberi perhatian kerana ia menyentuh secara langsung kedaulatan agama Islam. Pemurnian tidak akan berlaku dengan sempurna dan saksama melainkan setiap warganegara mempunyai pengetahuan dan benar-benar memahami sejarah Undang-undang Islam di Malaysia.